In societatea de masa divertismentul este necesar pentru a reduce
tensiunile ce se acumuleaza in individ si care pot sa-l duca la
razvratire, imbolnavire sau aliniere. Aceasta distractie este oferita de
catre mass-media datorita culturii de masa pe care au creat-o. Cea mai
mare parte a consumatorilor cauta divertismentul si, de aceea, toate
mijloacele de masa il ofera.
Totusi, consumatorii media prezinta o
tendinta desconcentrata de a spune ca le place un lucru cand, de fapt,
prefera altceva. Mai mult, acestia condamna anumite mass-media pe care
le consuma cu aviditate in intimitate.
In incercarea de a-si face
meseria cat mai productiv, jurnalistii se intrec in a prezenta
materiale lipsite de insemnatate, dar care sunt digerate de catre public
si care prezinta avantaje de orice natura.
Functia de
divertisment a mass-media se dovedeste a fi unul dintre cele mai
importante ingrediente ale melanjului mediatic deoarece presupune
integrarea nevoii de relaxare, de odihna, de evadare din grijile
cotidiene.
Dezvoltarea rapida a noilor tehnologii de comunicare
in masa are drept consecinta demasificarea audientelor. Oferta de
programe si fragmentarea masei publicurilor s-a realizat prin
multiplicarea televiziunilor. Specializarea audientelor nu anuleaza
dimensiunea eterogena a publicului pentru ca, ascultatorii unui post de
muzica rock urmaresc, de asemenea, si stirile din sport si citesc si o
revista dedicata afacerilor imobiliare, dar nu au nimic in comun in
afara interesului pentru acel domeniu.
Televiziunea, prin
impactul mare asupra publicului, prin forta imaginilor si prin
credibilitatea pe care o ofera, detine mijloace specifice de a induce in
eroare, de a distorsiona adevarul si de a manipula. Oamenii nu pun la
indoiala ceea ce vad dar, de obicei ceea ce manipuleaza este sensul
imaginilor. Chiar daca ceea ce se vede poate fi adevarat, modul in care
este prezentat poate influenta sensul materialului.
Publicul este privit ca o piata rentabila, o resursa de exploatat.
Chiar
daca fantezia, prezenta in manipularea din mass-media reprezinta un
pericol cu care ne confruntam este necesar ca oamenii sa accepte faptul
ca adevarul implica complexitatea fanteziei. Una dintre marile provocari
ale timpurilor noastre este cea a imboldului oferit de catre mijloacele
tehnice si de divertisment de a gandi din ce in ce mai putin si de a
reactiona si adopta convingeri bazate pe sloganuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu