vineri, 20 iulie 2012

consumul excesiv de media dauneaza grav.

In societatea de masa divertismentul este necesar pentru a reduce tensiunile ce se acumuleaza in individ si care pot sa-l duca la razvratire, imbolnavire sau aliniere. Aceasta distractie este oferita de catre mass-media datorita culturii de masa pe care au creat-o. Cea mai mare parte a consumatorilor cauta divertismentul si, de aceea, toate mijloacele de masa il ofera.
Totusi, consumatorii media prezinta o tendinta desconcentrata de a spune ca le place un lucru cand, de fapt, prefera altceva. Mai mult, acestia condamna anumite mass-media pe care le consuma cu aviditate in intimitate.
In incercarea de a-si face meseria cat mai productiv, jurnalistii se intrec in a prezenta materiale lipsite de insemnatate, dar care sunt digerate de catre public si care prezinta avantaje de orice natura.
Functia de divertisment a mass-media se dovedeste a fi unul dintre cele mai importante ingrediente ale melanjului mediatic deoarece presupune integrarea nevoii de relaxare, de odihna, de evadare din grijile cotidiene.
Dezvoltarea rapida a noilor tehnologii de comunicare in masa are drept consecinta demasificarea audientelor. Oferta de programe si fragmentarea masei publicurilor s-a realizat prin multiplicarea televiziunilor. Specializarea audientelor nu anuleaza dimensiunea eterogena a publicului pentru ca, ascultatorii unui post de muzica rock urmaresc, de asemenea, si stirile din sport si citesc si o revista dedicata afacerilor imobiliare, dar nu au nimic in comun in afara interesului pentru acel domeniu. 
Televiziunea, prin impactul mare asupra publicului, prin forta imaginilor si prin credibilitatea pe care o ofera, detine mijloace specifice de a induce in eroare, de a distorsiona adevarul si de a manipula. Oamenii nu pun la indoiala ceea ce vad dar, de obicei ceea ce manipuleaza este sensul imaginilor. Chiar daca ceea ce se vede poate fi adevarat, modul in care este prezentat poate influenta sensul materialului.
Publicul este privit ca o piata rentabila, o resursa de exploatat.
Chiar daca fantezia, prezenta in manipularea din mass-media reprezinta un pericol cu care ne confruntam este necesar ca oamenii sa accepte faptul ca adevarul implica complexitatea fanteziei. Una dintre marile provocari ale timpurilor noastre este cea a imboldului oferit de catre mijloacele tehnice si de divertisment de a gandi din ce in ce mai putin si de a reactiona si adopta convingeri bazate pe sloganuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu