miercuri, 28 noiembrie 2012

Too big...Too fail? Suntem o masina cumparatoare


De ce cumparam haine? Nu! Nu ar trebui sa gasim un raspuns la aceasta intrebare ci mai degraba sa ne gandim doar ca suntem intr-o stransa relatie cu hainele si le cumparam.

De cele mai multe ori cand vrem sa ne reinoim garderoba ne punem intrebarea: "Am nevoie de asta? Chiar am nevoie de asta?" Si evident ca nu gasim acel raspuns care sa ne opreasca sau care sa ne faca sa nu cedam in fata hainelor.
Si cateodata, cand acel articol vestimentar este esential pentru confortul nostru psihic sau pentru schimbarile de temperatura generate de cele 2 sau 4 anotimpuri, ne comportam extrem de ciudat, cred ca traim dual, gandim dual, avem atitudini duale chiar si fata de suplimentarea nevoilor fiziologice.
De ce am nevoie eu de o alta haina pentru anotimpul rece cand in al meu dulap mai exista vreo 10 astfel de articole? Oare imi serveste pentru a-mi ridica moralul pierdut la locul de munca? Oare imi rezolva sau imi imbunatateste starea de spirit dobandita in urma problemelor sentimentale sau pe rezultata din cauza celor financiare? 
Cum ar putea rezolva o haina problemele financiare?
Pur si simplu - ne scapa de grija banilor. Suntem conditionati de o anumita suma de bani pe care nu stim cum sa o impartim pentru a acoperi toate nevoile. Si cand nu mai avem bani, poate nu ne mai gandim la toate aceste aspecte ci doar la o singura problema - a face rost de bani.
Atata timp cat al nostru frigider este plin, iar persoanele apropiate nu sunt in declin.
Ok. Si suntem capabili pentru o saptamana de fericire vestimentara (ca dupa ne plictisim de acea haina) sa renuntam la o luna de fericire alimentara???
Probabil nu putem compara cele doua tipuri de fericire. 
Asadar mai am 500 de lei in buzunar si urmaresc de o saptamana un articol vestimentar. Si cand spun urmaresc, cu toate ca pot parea penibil, ba chiar obsedat, merg aproape in fiecare zi sa vad daca mai este in stoc. Cu fiecare zi ce trecea, observam ca ramaneau din ce in ce mai putine marimi.
Pe la mijlocul perioadei mi-am adresat din nou intrebarea; daca intr-adevar am nevoie de acea tzoala. Nu am gasit niciun raspuns destul de puternic pentru a ma opri.
Dupa vreo cateva zile au mai ramas in magazin doar 2 marimi. Incepusem sa ma panichez. Oare de ce, daca eu imi doream si nu-mi doream?!
Aflat in fata faptului implinit, m-am razgandit de cel putin 3 ori si am inceput sa analizez din toate punctele posibile. Era clar ca mai am nevoie de alternative. Un alt magazin, 2, 5 si speranta ca ma voi putea hotari. Deja stabilisem si o suma in care trebuia sa ma incadrez. 
Prea multa bataie de cap pentru o simpla haina. Dupa foarte multe cautari am gasit o a doua optiune si urma momentul deciziei. Prea multi factori afectau decizia de cumparare. Timpul de gandire mi se parea  limitat. 
Mi-am cumparat haina dorita care, pana acasa, mi s-a parut urata, deloc practica si in neconcordanta cu pretul. 
Dupa cateva zile, am constatat ca era ceea ce imi doream.

De ce cumparam haine?
Din punctul meu de vedere, pentru a ne incanta si a ne minti mereu ca viata noastra nu este atat de mizerabila precum pare si pentru a putea observa peste ani trecerea si schimbarea stilului vestimentar.
Dar si pentru a putea "muri de foame" :))
Utile sau mai putin utile, hainele sunt facute de oameni, dar si ele ii fac pe oameni. Cum face haina pe om ramane sa descoperim peste ani, cand vom fi mai intelepti si vom avea alte probleme la care sa ne gandim.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu